lunes, 28 de noviembre de 2011

EL ARTE DE LA FUGA. Dramaturgia 2000.

Teatro Principal de Requena. Sábado 3 de diciembre a las 20'30 h.

El Arte de la fuga (Edición Especial)

Producción: Dramaturgia 2000.
Texto y dirección: Roberto García
Actor: Josep Manuel Casany
Diseño de iluminación: Juan Pablo Mendiola
Vestuario: Joan Miquel Reig
Escenografia: Dramaturgia 2000
Diseño sonoro y projecciones: Roberto García
Ajudante de dirección: Miquel Viñoles
Producción ejecutiva: Vicky Garrigues



Sinopsis:
El pianista Víctor Essenbach era capaz de provocarte una sonrisa cuando estabas triste o arrancarte una lágrima cuando estabas contento, tal era la fuerza de sus interpretaciones.
Pero ¿quién era realmente Víctor Essenbach? El Arte de la Fuga (Edición Especial) nos invita a descurbrirlo asisitiendo a una Masterclass de este polémico y carismático músico.
Paralaelamente, el director y el autor del espectáculo aprovecharán la función para hacer algunas revelaciones sobre la creación de la obra; revelaciones que influirán sobre la representación trayéndola hacia caminos insospechados.


     Víctor Essenbach, uno de los pianistas más personales y carismáticos de los últimos tiempos, tenía la capacidad de provocarte una sonrisa cuando estabas triste o de arrancarte una lágrima cuando estabas contento, tal era la fuerza emotiva que transmitían sus interpretaciones. Célebre no sólo por su talento si no también por su personalidad excéntrica, Essenbach interpretó a los clásicos como Schubert o Mozart de manera poco ortodoxa y única. Sus flirteos con la música moderna, como el jazz o el soul, acabaron por darle fama más allá de los círculos musicales de la música culta.
    Pero lo que más llama la atención de este curioso artista es que, en plena juventud, y en un momento álgido de su polémica carrera, decidiese abandonar los escenarios para centrarse únicamente en sus grabaciones. Odiaba “el espectáculo” en vivo. Odiaba al público. Odiaba la fama y la superficialidad que lleva consigo. Todo eso era, en su opinión, antimusical. La búsqueda obsesiva por la pureza y la emoción musical le llevó a construir un estudio de grabación y a crear un sello discográfico para editar sus interpretaciones. Paradójicamente, este hermetismo no hizo que la gente olvidara al artista si no todo lo contrario, engrandeció el mito haciéndolo más atractivo y enigmático. De Víctor Essenbach sólo existía la música que grababa. Ni siquiera aparecía su fotografía en la portada de sus discos. Apenas alguna entrevista en una radio de Stuttgart y un artículo firmado por él mismo y publicado en la revista Vivace nos dan pistas sobre su personalidad. Precisamente en este artículo, y fruto de una reflexión profunda basada en su experiencia artística, lanzó algunas curiosas teorías sobre la capacidad de la música para alterar el tiempo.

     Una semana antes de su suicidio, Víctor Essenbach salió de su aislamiento y dio en un teatro de Munich una serie de Masterclasses a jóvenes pianistas. Durante las sesiones prohibió cualquier tipo de grabación así como la presencia de medios de comunicación. Uno de los presentes entre el público, sin embargo, tuvo el atrevimiento de tomar algunos apuntes intentando transcribir los comentarios y las lecciones que Essenbach dió al público y a sus alumnos. Son escritos incompletos y fragmentos sobre los que se ha construido la obra de teatro El arte de la fuga.

EXPERIÈNCIA PROFESSIONAL
Josep Manel Casany:

Teatro:
2010
- "L'art de la fuga", dir. Roberto García.
- “Questi fantasmi”, TGV.

2008
- "Gosses", dir. Laura Useleti. Cia. Albena.

2007
- "987", dir. Joan Peris. Companyia Teatre Micalet.

2006
- "Cuina i dependències", dirigit per Lilo Baur. Companyia Teatre Micalet.

2005
- "Les variacions Goldberg", dirigit per Josep Mª Mestres. Teatres GV.
- “Molly Sweeney”, de Brian Friel, direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.

2004
- “Ací no es paga i s’ha acabat”, de Dario Fo, direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.
- “Don Juan”, de Molière, direcció Konrad Zschriedrich, amb la Companyia Teatre Micalet.

2003
- “La bona persona de Sezuan”, de Bertolt Brecht. Direcció Konrad Zschriedrich, amb la Companyia Teatre Micalet.

2002
- “L’Hostalera”, de Carlo Goldoni. Direcció Manuel Dueso, amb la Companyia Teatre Micalet.
- “Radio Pinter”, de Harold Pinter. Direcció Victòria Salvador, amb Moma Teatre.


2001
- “El somni d’una nit d’estiu”, de William Shakespeare. Direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.

2000
- “Jubileum”, de George Tabori. Direcció Carme Portaceli, amb la Companyia Teatre Micalet.
- “Vodevil”, d’Enric Benavent. Direcció Ramón Moreno, amb la companyia Posidònia Teatre.


1999
- “La ruleta russa”, d’Enric Benavent, sobre contes de Txèkhov. Direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.

1998
- “Ballant, ballant”, espectacle musical. Direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.
- “Beatrius”, de Pascual Alapont. direcció Inma Sancho, amb La Dependent – L’Horta Teatre.


1997
- “Les mans negres”, d’Eugene Labiche. Direcció Rafa Calatayud, amb Pavana Espectacles.
- “Ay Carmela”, de J. Sanchis Sinisterra. Direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.


1996
- “El burgés gentilhome”, de Molière. Direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.
- “Cantonada perillosa”, de J.B. Priestley. Direcció Joan Peris, amb la companyia Teatre Micalet.


1995
- “Nàpola milionària”, d’Eduardo de Filippo. Direcció Joan Peris, amb la Companyia Teatre Micalet.

1994
- “La mandragora”, de Maquiavelo. Direcció Ramón Moreno, amb Posidònia Teatre.

1993
- “Homenatge a Joan Fuster”, Ballet Bolshoi.
- “L’illa del tresor”, de R.L. Stevenson. Direcció Ramón Moreno, amb Posidònia Teatre.


1992
- “Sirenas, trompetas y pedorretas”, de Dario Fo. Direcció Santiago Sánchez, amb la Companyia L’Om Teatre.
- “Elles”, sobre textos de Dario Fo i Franca Rame. Direcció Josep Manel Casany, amb Arrel Teatre.


1991
- “Macbeth”, de William Shakespeare. Institut Shakespeare.

1989
- “Clown’s”, direcció Josep Manel Casany, amb la Companyia Centre Teatre Municipal de Montcada (CTM).
- “Pluff, el fantasmeta”, de Maria Clara Machado. Direcció Josep Manel Casany, amb CTM.


1988
- “Homenatge a k”, espectacle de dansa teatre. Direcció Edison Valls, amb Ananda Dansa.
- “El montaplatos”, de Harol Pinter. Direcció Josep Manel Casany, amb CTM.
- “El metge a garrotades”, de Molière. Direcció Josep Manel Casany, amb CTM.
- “Història d’un cavall”, de Tolstoi. Direcció Josep Manel Casany, amb CTM.


1986
- “V – 36, crónica civil”, espectacle dansa teatre. Direcció Edison Valls, amb Ananda Dansa.



Cine y Televisión:
- "Da Capo", Albena Teatre, Conta Conta i Canal 9.
- "Evolució", Albena Teatre, Conta Conta i Canal 9.
- "Altra oportunitat", Malvarrosa Media i Canal 9.
- "Per nadal, torrons", Albena Teatre, Conta Conta i Canal 9.
- "Una cosa rara" (Martin i Soler), dir. Miguel Perelló.
- "Socarrats", Albena Teatre, Conta Conta i Canal 9.
- "Paciente 33", TV Movie, dir. Silvia Quer.
- "Maniàtics", Albena Teatre, Conta Conta i Canal 9.
- "Negocis de família", sèrie, EVT, Zebra i Canal 9.
- "Gratacel", sèrie de TV3. Diagonal TV.
- "Policías", Globomedia. Antena 3.
- "Iris", direcció de Rosa Vergés.
- "A ras del suelo", de Carlos Pastor.
- "El comisario", sèrie.
- “Hospital Central”, sèrie.
- “El haren de Anibal”, TV Movie, direcció Enrique Navarro.
- “Compañeros”, sèrie.
- “Periodistas”, sèrie.
- “Abogados”, sèrie.
- “Ambiciones”, sèrie.
- “Estació d’enllaç”, sèrie.
- “A flor de pell”, sèrie.
- “Herència de sang”, sèrie.
- “Miguel Hernández”, sèrie.
- “La tarara del chapao”, TV Movie, direcció Enrique Navarro.


Cortometrajes:
- “Cautivados”, de Tono Herrando.
- “El temps d’una cançó”, de Jordi Piris.


Doblaje:
- Actor de doblatge desde el año 1989.



Director de teatro:

2004
- "Minipeces 2004", EMT d'Alginet.
- "La primera de la classe", de Rodolf Sirera. Per a Avant va el carro.

2003
- "Tres forasters de Madrid", d'Eduardo Escalante. Per a CAM de Montcada.

2002
- "De què parlàvem?", d'Allan Ayckdeurn. Per a CTM.
- "Livieta i Calixto", de Pergolesi. Per a Ciutat de l'òpera de Requena.

2001
- "El muntaplats", d'Harol Pinter. Per a CTM.

2000
- "Beatrius", de Pascual Alapont. Per a CTM.

1998
- "Els figurants", J. Sanchis Sinisterra. Per a CTM.

1997
- "Minipeces 2", de diversos autors. Per a CTM.

1995
- "L'arquitecte i l'emperador d'Asiria", de F. Arrabal. Per a CTM.

1993
- "Elles", de Dario Fo. Per a CTM.
- "Lagunas de tentación", de Juan Carlos Reina. Per a Poquipasti.
- "Minipeces 1", de diversos autors. Per a CTM.

1992
- "Metamorfosi", de creació pròpia. Per a CTM.
- "L'autèntic inspector Hound", de Tom Stopard. Per a CTM.
- "El mestre", d'Ionesco. Per a CTM.
- "Elles", sobre textos de Dario Fo i Franca Rame. Direcció Josep Manel Casany, amb Arrel Teatre.

1990
- "El mal", a partir de textos d'Ionesco. Per a CTM.

1989
- "Pluff, el fantasmeta", de Maria Clara Machado. Per a CTM.
- "Clown's", per a CTM.

1988
- "El metge a garrotades", de Molière. Per a CTM.
- "Història d'un cavall", de Tolstoi. Per a CTM.
- "El muntaplats", d'Harol Pinter. Direcció Josep Manel Casany, amb CTM.

1986
- "La madre que te parió", de José Luis Alegre Cudós. Per a CTM.

No hay comentarios:

Publicar un comentario